Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stopááá!

Malá příprava na zimu. Článek na zchlazení v horkých letních dnech. Než se člověk něco naučí, čeká ho dlouhá cesta. V tomhle případě byla krásně sněhobílá a předlouhá.

  Před x lety jsem se chystala poprvé na běžky. Bývalý přítel mi od sestry půjčil nové, zdůrazňuji zbrusu nové a řádně navoskované (dle mého laického názoru pro nováčka zcela nevhodné) lyže. V té době jsem bydlela v blízkosti zasněžených Chřibů (tu zimu vypadaly jako na obrázcích Josefa Lady) a tak místo pro učení bylo nad slunce jasnější. Nechápala jsem, proč všichni nadělají tolik cavyků kolem běžkování. 

  Do batůžku jsme hodili termosku s čajem, plucku s vlastnoručně nasbíranou meruňkovicí, optimismus a další nezbytnosti potřebné na běžky. S neskrývaným nadšením jsem si nasazovala boty a vklouzla do lyží. "Hlavně jeďme někam, kde nepotkáme nikoho známého", nabádala jsem přítele. "Ale no jasně, koho bychom tu mohli potkat", odvětil. Vyrazili jsme, našli stopu a běžky jely jako po másle. A když píšu jako po másle, myslím tím jako po másle. V některých úsecích jsem nemohla lyže ovládat a mávala jsem kolem sebe hůlkama jako pominutá. U sjezdů z mírných kopečků mi nikdo nemohl upřít vrozenou eleganci k padání. I přes několikastupňový mráz jsem byla zpocená jako myš. Asi po hodině snahy ovládat techniku běžkování jsem dostala hysterický záchvat, sundala jsem si lyže a se slzami v očích jsem byla naštvaná na celý svět, včetně těch sněhem pocukrovaných stromků okolo. Hlavou se mi honilo, jestli mi zdravotní pojišťovna bude hradit případný převoz z lesa. Přítel si byl vědom toho, že ve vypjatých okamžicích na mě není radno mluvit. Jen pípl: "Prosím tě, nasaď si je a to už dojedem".. Upozorňuji, že jsme byli asi v polovině cesty a dokonce ani představa horkého, po skořici a hřebíčku vonícího svařáku mě nechtěla donutit doběžkovat zpátky.

  Po chvíli se kolem nás prohnala skupinka veselých běžkařů a mezi nimi se ozval sladký, známý hlásek. "No nazdárek Jani, to je super, že se takhle potkáváme uprostřed Chřibů. Jeďte s náma do chaty a dáme si panáka". Hrdě jsem vstala, oprášila si ze zadku sníh a společensky konverzovala. Srabácky jsem nechtěla přiznat, že jsem hysterka a na běžkách to zkrátka napoprvé neumím. "Jen jsme si dali pauzu", pípla jsem a rukou jsem ukázala na svoje opodál, ve vzteku odhozené běžky, rukavice i čepici. Pravděpodobně je zalila vlna pochybností při pohledu na kost promrzlého přítele s rampouchy místo vlasů a moji tvář (se kterou bych jistojistě uspěla v komparzu na roli Marfuše), ale nedali nic najevo. Domluvili jsme se na jiný den a oni s elegancí běžkařům vlastní, odběžkovali. Já si po chvilce s znovu nalezeným, byť hluboko pohřbeným optimismem a nadějí opět nasadila lyže a jelo se. 

  Už vůbec se nebudu zmiňovat o malých "technických" detailech, kdy se mi zoufale chtělo jít na záchod. My ženské to máme trošku ztížené. Věřte mi, stahovat si kalhoty na kšandy v několikastupňovém mrazu a hledat trošku obtloustlejší smrk, není žádný med. Totálně vyčerpaná jsem z toho co jsem dřív s jistotou nazývala "nohy" sundala běžky a učila se znovu chodit. Kdo běžkuje, ví určitě zcela přesně o čem mluvím. Nohy zkrátka vypověděly službu a já si připadala jako hadrová panenka. Vypila jsem slíbený svařák a zadumaně jsem přemýšlela, co na tom proboha ti lyžaři mají. Plno námahy a..  O čem že to všichni běžkaři básní? Kochání se krajinou, romantika? Přísahala jsem si, že už nikdy, nikdy na běžky nevlezu. Kdyby mi to tenkrát někdo donesl na papíře, podepsala bych mu to vlastní krví. A Chřibům se pomstím tím, že do nich nevkročím ani v létě! Přísahu jsem samozřejmě porušila a ještě několikrát jsem tam svým osobitým jezdeckým stylem prosvištěla na běžkách za pár stovek z bazaru.

   Po příjezdu mě uviděla sestra přítele a vyděšeně hleděla na svoje červené lyže na autě. "Ty jsi jezdila na těch svi..ch? To tě tedy obdivuji, protože já z nich šílela v Orlických horách. Vítězoslavně jsem se podívala na přítele. Cože to říkala? Sv...ě běžky?

 P.S. Kačko, tak snad někdy příště:)

Autor: Jana Delgado | pátek 28.8.2009 20:53 | karma článku: 15,19 | přečteno: 2464x
  • Další články autora

Jana Delgado

Vezmeš si mě?

Co si budeme ženy namlouvat, která z nás ve skrytu duše nedoufá v onu kouzelnou větu a krásný šperk k tomu? Moje představy o zásnubách byly zmačkané jen do té podoby, že půjdeme na večeři při svíčkách, které většinou hned sfoukávám a číšník je opětovně zapaluje. A snad ve skleničce šampaňského bude plavat kroužek zlata.

16.4.2013 v 12:55 | Karma: 23,50 | Přečteno: 2563x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Linecká slepovaná láska

V životě jsou chvíle, které trvají věčnost. Čekání, které ubíjí, vysilující strach a úzkost z budoucnosti Karolíně svazuje nohy. Srdce buší jako o závod a myšlenky nedovolí utíkat se k těm obyčejným věcem.

12.4.2013 v 12:17 | Karma: 11,92 | Přečteno: 769x | Diskuse| Ostatní

Jana Delgado

Vzpomínky v krabici

Kdysi jsem se malinko jízlivě usmívala nad některými fotkami z dovolených. Dnes už je chápu.

8.7.2011 v 19:50 | Karma: 14,82 | Přečteno: 1699x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Bloody Sunday

Neděle. S kolegy ji nazýváme "Bloody Sunday". Tradičně narváno. Zkouším projít areálem plným křičících dětí, sebevědomých fanoušků fotbalu (kde obvykle platí pravidlo čím větší skupina, tím drzejší vystupování), milenců, unavených řidičů...

3.6.2011 v 13:44 | Karma: 15,56 | Přečteno: 1331x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Láska je když..

se vezmete před Bohem, slíbíte si věrnost v časech dobrých i zlých .. Láska je, když se před Bohem nevezmete, a přesto jste si věrní v časech dobrých i zlých

31.5.2011 v 13:45 | Karma: 15,87 | Přečteno: 1610x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

PŘEHLEDNĚ: Podívejte se, jaké změny v důchodech české občany čekají

30. dubna 2024

Exkluzivně Zvyšování důchodového věku nad 65 let podle prodlužování života, snižování výpočtu nových důchodů,...

„Pučista si ji nezaslouží.“ Bidenův tým vymýšlí, jak zrušit debatu s Trumpem

30. dubna 2024

Premium Koho by před časem napadlo, že když prezident USA připustí, že se snad i zúčastní debaty se...

Bude mít kdo jezdit pro pacienty? Chybí stovky záchranářů, mladé práce neláká

30. dubna 2024

Premium Posádky sanitek stárnou, průměrný věk zdravotnických záchranářů se pohybuje nad 50 lety....

Královská rodina vyslala na Ukrajinu vévodkyni, mluvila o sexuálním násilí

29. dubna 2024  23:19

První člen britské královské rodiny přijel na Ukrajinu od začátku konfliktu s Ruskem. Vévodkyně z...