Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Podzim života

Život po překročení určitého věku nemusí být nudný a šedý, prošpikovaný bolestí ze všech možných nemocí.

Jistě, každý nemá to štěstí, že si až do smrti proplouvá životem bez vážnějších nemocí a bolesti. Většinou si stáří spojujeme s nemohoucností starých lidí. Ale tak to přece není. Zkusme naslouchat příběhům starších lidí, předávejme jejich životní příběhy dál.

"Já až budu stará/ý, tak budu sedět doma v houpacím křesle a číst všechny ty knihy na které se mi v knihovně usadila vrstva prachu. Vedle sebe mít sklenku vína či whisky. Upřímně, tato představa se zdá velmi příjemná. Někteří prohlašují, že se stáří nechtějí dožít. A už vůbec ne v případě, pokud by onemocněli a museli se nechat opečovávat.

Dáma, která překročila sedmdesátku. Pěkně upravené, natočené šedivé vlasy. Žádná zástěra, ale v mírně obnošená sukně a zelená halenka. Na prostředníčku se občas blýskne zlatý prstýnek. Je na něm jméno manžela, který s ní už není spoustu let. Sedí naproti mě a  pozoruje jak dojídám voňavou polévku. Druhý chod se ohřívá na plynovém sporáku. Ona moji péči nepotřebovala, to spíše já. Měla ráda moji společnost a já tu její přímo zbožňovala.

Každou středu jsem docházela do starého bytu v činžovním domě. Stoupám po schodišti a snažím se nevnímat pach domu. Domu, kde se linou a mísí pachy ze všech bytů. Najíst (vždyť jsem byla tak pohublá a musela jsem jíst, jak jsem se středeční pravidelností slýchávala a pochopitelně jsem byla každý týden pohublejší a pohublejší), povysávat staré, léty ošoupané koberce (vysavač fungoval jen po milé domluvě a příslibu, že ho nechám minimálně týden odpočívat), utřít prach a zaběhnout pro menší nákup do blízkého obchodu. Vzpomínám na malý obchůdek, kde se prodavač znal se všemi, kdo k němu přicházeli na nákup. Atmosféra, která tam panovala a konverzace majitele, tak po tom se mi stýská vždy, když omylem zabloudím do obrovského hypermarketu, kde si připadám ztracená a dělá se mi mdlo. Odměnou je mi plná taška jídla (stačila pro mě i moje tehdejší hladové spolubydlící), ale především káva servírovaná v kytičkovaném šálku. Nechat se unést do příběhů vyjímečné dámy. Vyjímečné svojí "obyčejností". Dámy, která přežila svého syna. Žila pro svoji rodinu a byla náležitě hrdá a pyšná na všechny vnoučky, kteří se na mě zubili z rozestavěných fotografií. I po smrti syna našla hluboko pohřbený optimismus a chuť žít. Když se usmála její drobounké vrásky kolem úst společně s těmi v obličeji vykouzlily laskavou tvář na kterou jsem pohlížela s obdivem. S elegancí a veselostí proplouvala podzimem života. Její "rady do života". "Na každého se usmívej, buď milá a všem pomáhej", slyším jako dnes. Ne, nesmála jsem se tomu ani neopovrhovala. Vím jak jednoduše zní, ale o to těžší je podle nich žít.

Ve svých více než sedmdesáti letech měla okruh přátel s nimiž chodívala tančit, jezdit na výlety, popíjet víno (červené je přece na krvinky a krásně červená líčka) a povídat si. Nikdy nezapomenu na moje veselé myšlenky, kdy zazvonil telefon v mém pronajatém bytě a mnou milovaný hlas říká: "Janičko, zítra nechoď, jdu tančit!"

Autor: Jana Delgado | pátek 16.1.2009 18:31 | karma článku: 18,94 | přečteno: 2010x
  • Další články autora

Jana Delgado

Vezmeš si mě?

Co si budeme ženy namlouvat, která z nás ve skrytu duše nedoufá v onu kouzelnou větu a krásný šperk k tomu? Moje představy o zásnubách byly zmačkané jen do té podoby, že půjdeme na večeři při svíčkách, které většinou hned sfoukávám a číšník je opětovně zapaluje. A snad ve skleničce šampaňského bude plavat kroužek zlata.

16.4.2013 v 12:55 | Karma: 23,50 | Přečteno: 2563x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Linecká slepovaná láska

V životě jsou chvíle, které trvají věčnost. Čekání, které ubíjí, vysilující strach a úzkost z budoucnosti Karolíně svazuje nohy. Srdce buší jako o závod a myšlenky nedovolí utíkat se k těm obyčejným věcem.

12.4.2013 v 12:17 | Karma: 11,92 | Přečteno: 769x | Diskuse| Ostatní

Jana Delgado

Vzpomínky v krabici

Kdysi jsem se malinko jízlivě usmívala nad některými fotkami z dovolených. Dnes už je chápu.

8.7.2011 v 19:50 | Karma: 14,82 | Přečteno: 1699x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Bloody Sunday

Neděle. S kolegy ji nazýváme "Bloody Sunday". Tradičně narváno. Zkouším projít areálem plným křičících dětí, sebevědomých fanoušků fotbalu (kde obvykle platí pravidlo čím větší skupina, tím drzejší vystupování), milenců, unavených řidičů...

3.6.2011 v 13:44 | Karma: 15,56 | Přečteno: 1331x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Láska je když..

se vezmete před Bohem, slíbíte si věrnost v časech dobrých i zlých .. Láska je, když se před Bohem nevezmete, a přesto jste si věrní v časech dobrých i zlých

31.5.2011 v 13:45 | Karma: 15,87 | Přečteno: 1610x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Spolupředsedové AfD vyzvali Bystroně, ať opustí předvolební kampaň

18. května 2024

Spolupředsedové německé pravicově populistické strany Alternativa pro Německo (AfD) Alice Weidelová...

Západ má strach z ruské porážky stejně jako z té ukrajinské, soudí Zelenskyj

18. května 2024  8:46

Sledujeme online Západ se bojí porážky Ruska stejně jako porážky Ukrajiny, což je absurdní. Řekl to v pátek...

Klimatičtí aktivisté ochromili letiště v Mnichově, vybrali si rušné svátky

18. května 2024  8:34

Letiště v Mnichově dočasně přerušilo provoz v důsledku protestu klimatických aktivistů z hnutí...

Kvůli nehodě kamionu je uzavřena D35 u Olomouce ve směru na Mohelnici

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  7:45

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!