Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mezi nebem a zemí

Jako malá jsem hrozně ráda chodila po dřevěných prochozených schodech na kůr. Omylem mě strčili mezi pár holek s krásnými hlasy. Krákorala jsem tam s nimi každou mši. Hrozně to rvalo uši a tak jsem to s hrdostí sobě vlastní po určité době vzdala.

  Staré varhany a oprýskané stěny malého venkovského kostelíka z třináctého století. Ti všichni okolo. Některé tváře jsou mi cizí, ale drtivou většinu příběhů lidí z malé vesničky znám. Zvláštní pocit, že sem nepatřím, ale jakýmsi zapřičiněním osudu tu jsem. Už jako malá holka jsem ráda poslouchala farářovo kázání, ale vždy jsem k němu měla výhrady. Teď už to přiznat můžu. Přála jsem si, aby bylo krátké a farář přestal nabádat lidi ze zadních lavic, aby se přesunuli dopředu. Není to snad jedno kde ovečky sedí? Můžu sedět na kostelních hodinách a přesto tam budu. Moje přání tenkrát vyslyšeno nebylo. Dnes když tu po pár letech sedím, nevadí mi, že je dlouhé. A ono není. Farář je jiný a už to tak neprotahuje. Přijde mi, že razí heslo "stručně a výstižně". Zase si něco bručím a zase mám výhrady.

  Zastávám názor, že "být" křesťanem není jen pravidelné chození v neděli do kostela a povinné odříkání Otčenáše po zpovědi. Člověk by měl žít jako křesťan každým dnem. S chybami i bez chyb.

  Rozhlížím se kolem. Vrásčité babičky v šátkách, které zakrývají šediny. Hůlky opřené na okraji hnědých, už po sté natřených kostelních lavic. Ufňukané děti, kterým to přijde moc dlouhé. Podáváme si ruce. Rádoby srdečně, tady na místě božím se na chvíli zapomínají sousedské roztržky a menší nedorozumění. Všichni si přejí jen to dobré. Zvony zvoní. Mám ráda ticho kostela. Pocit, že to pro co jsem se až doteď složitě rozhodovala, najednou vím. Že všechny ty otazníky co kolem mě poskakují, mají odpověď.

  Nedá mi to. Z paměti mně automaticky vyskakuje text a melodie zní v uších. Dlouho jsem nezpívala a tak se snažím zpívat. Pořád stejně falešně jako před několika lety, ale ráda. Všem láskám dává se na vědomí, že jsem zase na pár dnů doma.

  Myšlenky se jako korálky rozkutálely do všech koutů kostela. To jsme šli v malé portugalské vesnici do ještě menšího kostela. S úctou k těmto stavbám při vstupu namáčím svoji pravou ruku do zbytku vody v kamenné nádobě. Brr, studí to jako led. V šatech na ramínku. Hm, takhle spoře oděnou by mě do Vatikánské baziliky nepustili. Tenkrát jsem si na sebe musela natáhnou kamarádovu mikinu, abych tam mohla vstoupit. S úžasem hledím na kostel vykachličkovaný kachlíky s náboženskými motivy. Celý, celičký. I na stropě. Nejraději bych to vyfotila, aby mi věřili, že kostel může vypadat jako koupelna z osmdesátých let. Vždyť to znáte. Co lidi nevidí, tomu nevěří.  Ale já nerada fotím kostely a katedrály zevnitř. Jen zvenku. Neptejte se proč, nevím jak to vysvětlit.

  Vzpomínky mě unášejí dál. Jsem na vystoupení Harlem Gospel Choir v krásných prostorách Janáčkova divadla v Brně. Emotivní a energií vibrující písně musí hnout i s neznabohem. Zpívání a tleskání oslavující radost ze života a víru v Boha. Jejich hlavní myšlenka, spojit všechny lidi a národy dohromady jakoby byla neviditelným písmem napsána nad hlavami zpěváků. Je to přes písně, které ve svých textech oslavují Boha, ale nevadí. Tak jsem se přistihla, že se vlním, usmívám a zpívám si s mými nejbližšími. Kdyby mi někdo říkal, že budu téměř tančit v divadle mezi červenýma sedačkama a budu mít ruce červené od tleskání, neuvěřím. Ale síla a energie tryskající z této skupinky černochů s nádhernými hlasy, donutila ke zvednutí ze židle snad úplně všechny. Můžete si věřit v co chcete a nazývat "sílu" nad námi jak je libo, ale tohle je něco víc..

Autor: Jana Delgado | pátek 23.10.2009 16:32 | karma článku: 17,34 | přečteno: 1639x
  • Další články autora

Jana Delgado

Vezmeš si mě?

Co si budeme ženy namlouvat, která z nás ve skrytu duše nedoufá v onu kouzelnou větu a krásný šperk k tomu? Moje představy o zásnubách byly zmačkané jen do té podoby, že půjdeme na večeři při svíčkách, které většinou hned sfoukávám a číšník je opětovně zapaluje. A snad ve skleničce šampaňského bude plavat kroužek zlata.

16.4.2013 v 12:55 | Karma: 23,50 | Přečteno: 2563x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Linecká slepovaná láska

V životě jsou chvíle, které trvají věčnost. Čekání, které ubíjí, vysilující strach a úzkost z budoucnosti Karolíně svazuje nohy. Srdce buší jako o závod a myšlenky nedovolí utíkat se k těm obyčejným věcem.

12.4.2013 v 12:17 | Karma: 11,92 | Přečteno: 769x | Diskuse| Ostatní

Jana Delgado

Vzpomínky v krabici

Kdysi jsem se malinko jízlivě usmívala nad některými fotkami z dovolených. Dnes už je chápu.

8.7.2011 v 19:50 | Karma: 14,82 | Přečteno: 1699x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Bloody Sunday

Neděle. S kolegy ji nazýváme "Bloody Sunday". Tradičně narváno. Zkouším projít areálem plným křičících dětí, sebevědomých fanoušků fotbalu (kde obvykle platí pravidlo čím větší skupina, tím drzejší vystupování), milenců, unavených řidičů...

3.6.2011 v 13:44 | Karma: 15,56 | Přečteno: 1331x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Láska je když..

se vezmete před Bohem, slíbíte si věrnost v časech dobrých i zlých .. Láska je, když se před Bohem nevezmete, a přesto jste si věrní v časech dobrých i zlých

31.5.2011 v 13:45 | Karma: 15,87 | Přečteno: 1610x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

OBRAZEM: Prahou prošel majálesový průvod. Masky kritizovaly Beka a bydlení

1. května 2024  19:05

Součástí oslav 1. máje byl ve středu studentský majálesový průvod, který vyrazil z pražské Kampy a...

„Mami, ve zdech je příšera,“ tvrdila holčička. Dům ovládlo 60 tisíc včel

1. května 2024  18:21

V domě rodiny Classových v Severní Karolíně číhalo po několik měsíců opravdu nečekané překvapení....

Prodej rodinného domu v Rumburku - Dolní Křečany
Prodej rodinného domu v Rumburku - Dolní Křečany

Starokřečanská, Rumburk - Rumburk 3-Dolní Křečany, okres Děčín
3 630 000 Kč