Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nenávidět nebo odpustit?

Vzpomínám si, když jsem byl malý kluk. Nejmladší z rodiny, benjamínek.

Maminka byla naprosto úžasná žena. Vždy připravená každému pomoci. Pro mě byla vším. Dny plynuly dětskou bezstarostností. Jakoby mávnutím proutku se všechno změnilo krátce poté, co jsem sfouknul devět svíček na narozeninovém dortu. Maminka se dozvěděla, že má rakovinu. Budu upřímný. V té době jsem nerozuměl co slovo rakovina znamená. Byl jsem jen malé dítě, ale ze slov a výrazů tváře jsem věděl, že je to špatné znamení. Později jsem si začal uvědomovat, co se vlastně děje. Po šokující zprávě zůstala doma a snažila se dál fungovat jako dřív. Jen lékaře navštěvovala každý týden. Ti však rozhodli, že by měla dlouhodobě zůstat ležet v nemocnici. Bylo mi deset a maminka odjela do nemocnice. To jsem ještě netušil, že domů už se nikdy nevrátí. Byl to začátek nového života. Možná bych měl napsat, těžké a tvrdé etapy života.

První týden bez maminky se všechno začalo měnit. Otec měl milostnou aférku s jinou ženou (ta už pravděpodobně začala dříve), ale to mu nestačilo, často zůstával v jejím domě dokonce přes noc. Mě a mého staršího bratra nechával samotné. Takto jsme žili něco málo přes rok. Během toho děsivého roku jsem začal mít problémy ve škole, výrazně jsem pohubnul a zůstával doma sám. Otec seznámil mého staršího bratra s onou ženou a on si ji velice oblíbil. Prosil jsem otce ať jdeme navštívit maminku v nemocnici, ale on byl pořád zaneprázdněný. Tvrdil, že maminka je moc unavená a potřebuje odpočívat. Mimo to, bojoval s alkoholem. Byl to začarovaný kruh bezmoci. Jednou jsem si hrál na zahradě a přišla moje teta, která k nám chodila jen zřídka. Řekla mně tu nejhrozivější větu, kterou jsem kdy v životě slyšel. Maminka umřela. Pocity, které jsem měl se nedají popsat, ale s jistotou mohu říci, že byly dosud ty nejhorší. Vím, že už je nic nemůže předčit.

O několik měsíců později otec prodal náš dům. Přestěhovali jsme se do domu jeho milenky. Mně připadl malý, tmavý pokojík. Stále jsem byl jen malý kluk, co se bál tmy. Přeskočím několik let...

Bylo mi šestnáct a rozhodnul jsem se odstěhovat. Zatelefonoval jsem svojí nevlastní sestře, která žila v jiném, vzdálenějším městě a požádal o pomoc. Souhlasila a já tenkrát cítil, že je to můj první a důležitý krok ke svobodě. Řekl jsem otci, že se stěhuji. "Jistě, žádný problém!", odpověděl chladně. Do očí se mi nahrnuly slzy. Jak může být tak bezcitný?  Přemýšlel jsem, proč se otec takhle chová. Může za to alkohol, kterého bylo čím dál tím více? Nevím. Nevěděl jsem odpovědi na spousty otázek.

Začal jsem si balit věci. Uvědomil jsem si, že nemám ani tašku, kde bych naskládal všechny svoje věci. Tak jsem skočil do nejbližšího obchůdku a požádal o papírovou krabici. Do ní jsem všechno naházel. Celé svoje dětství. Zvláštní jak se může vlézt dětství do jedné krabice. Moje nevlastní sestra mě vyzvedla o pár bloků dál. Nechtěla se s otcem vidět. Od toho dne se mi celkově změnil život. Byl jsem zase součástí rodiny. O několik měsíců jsem si našel práci. Po dovršení osmnácti jsem odešel z domu svojí nevlastní sestry, která mi poskytla azyl. Začal jsem cestovat a hledat svoje vlastní já. Na svojí cestě potkávám desítky lidí a desítky životních příběhů obohatilo můj vnitřní svět. Našel jsem přátele a potřebný klid v duši.

Můj nynější vztah s otcem? Snažím se nemyslet na minulost, ale vymazat ji neumím. Zestárnul a já dnes vím, že lituje spousty věcí z minulosti. Odpouštět je umění a já si přeji být umělcem. Čas ostré střepy lehce obrusí, stejně jako moře omílá kamínky. Můžeme je zkusit znovu poskládat. Ale ony už stejně nikdy nebudou tím obrázkem, co býval dřív.

 

Věnováno A.

Autor: Jana Delgado | úterý 31.3.2009 13:10 | karma článku: 24,19 | přečteno: 1983x
  • Další články autora

Jana Delgado

Vezmeš si mě?

Co si budeme ženy namlouvat, která z nás ve skrytu duše nedoufá v onu kouzelnou větu a krásný šperk k tomu? Moje představy o zásnubách byly zmačkané jen do té podoby, že půjdeme na večeři při svíčkách, které většinou hned sfoukávám a číšník je opětovně zapaluje. A snad ve skleničce šampaňského bude plavat kroužek zlata.

16.4.2013 v 12:55 | Karma: 23,50 | Přečteno: 2563x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Linecká slepovaná láska

V životě jsou chvíle, které trvají věčnost. Čekání, které ubíjí, vysilující strach a úzkost z budoucnosti Karolíně svazuje nohy. Srdce buší jako o závod a myšlenky nedovolí utíkat se k těm obyčejným věcem.

12.4.2013 v 12:17 | Karma: 11,92 | Přečteno: 769x | Diskuse| Ostatní

Jana Delgado

Vzpomínky v krabici

Kdysi jsem se malinko jízlivě usmívala nad některými fotkami z dovolených. Dnes už je chápu.

8.7.2011 v 19:50 | Karma: 14,82 | Přečteno: 1699x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Bloody Sunday

Neděle. S kolegy ji nazýváme "Bloody Sunday". Tradičně narváno. Zkouším projít areálem plným křičících dětí, sebevědomých fanoušků fotbalu (kde obvykle platí pravidlo čím větší skupina, tím drzejší vystupování), milenců, unavených řidičů...

3.6.2011 v 13:44 | Karma: 15,56 | Přečteno: 1331x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Láska je když..

se vezmete před Bohem, slíbíte si věrnost v časech dobrých i zlých .. Láska je, když se před Bohem nevezmete, a přesto jste si věrní v časech dobrých i zlých

31.5.2011 v 13:45 | Karma: 15,87 | Přečteno: 1610x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut je na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:30

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  17:20

Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

Lihový boss Březina se ve vězení napravil a změnil hodnoty, tvrdí znalkyně

29. dubna 2024  16:55

Lihový boss Radek Březina, který si odpykává třináctiletý trest vězení za obří daňové podvody, se...