Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moje neobyčejná setkání

M. mě naučil jíst všechny možné ryby, připravené na všechny možné způsoby. A. si zase myslí, že nejlepší ryby nejsou na talíři, ale ty živé. V rybníku, moři nebo akvárku.

artquotes.net

  L. je úplně neobyčejně obyčejný mužský. Vyrábí krásnou keramiku, nádherně maluje, hraje na kytaru a zpívá. Myslím, že do vínku víc dostat nemohl. Jeho zpěv je jako balzám na zlomené srdce. Jednu dobu se staral o skupinku kluků, kteří jsou zařazeni ve škatulce mentálně postižených. Přišli za mnou na kávu a přinesli mně dárek z keramiky. Tahle malá kouzelná záležitost vypadla trošku jako šišatý medvídek, trošku jako soška Buddhy.

   Pamatuji se na letní horký den, kdy jsme s bandou přátel jeli na festival. Během cesty ve vlaku pro mě nakreslil obrázek. Dívala jsem se na něho stejně nevěřícně a obdivně, jako jsem předloni v muzeu Van Gogh v Amsterdamu zírala na Slunečnice, Jedlíky brambor, Terasu kavárny v noci..

  Od B. vím, že jezdit v přeplněném autobuse není takové blaho, ale když vás veze řidička autobusu s úsměvem od ucha k uchu.. Ráda vzpomínám na řidiče, co nás vozili do školy. Věděla jsem, že když jede S. můžu vyjít z domu na minutu přesně. Když jel R., musela jsem vyběhnout o pár minut dřív, abych stíhala. S jazykem až na vestě jsem dobíhala a on se na mě vždycky rádoby káravě podíval, ale nikdy nezavřel dveře plechové potvory v okamžiku, kdy už jsem stála u dveří. Babičkám, co nesly květiny na hrob, zastavil přímo u hřbitova. I když tam nebyla zastávka. Naposledy jsem jela autobusem a nostalgicky jsem vzpomínala na tváře, které tím jak dlouho jsem je neviděla, ztrácejí obrysy. V přední části seděly dvě holčičky s maminkou a řidič se jich zeptal, jestli i dnes budou zpívat. Holky vesele spustily i s řidičem. Věřte mi, atmosféra vykouzlila zbytku autobusu úsměvy na rtech a já si připadala jako na školním výletě.

  N. mně ukázal, jak mylné jsou všechny přiblblé články v časopisech pro ženské, co říkají, že chlapi nepláčou. Samozřejmě i chlapi mají city a když pláčou, nestydí se za to.

  Paní učitelka N. se zapsala do mého srdce a naučila mě, že řev žáků přehluší tím, když do dveří vejde s milým úsměvem a citátem na rtech. Paviáni zmlkli. Nebylo až tak důležité, že se nezačali rodný jazyk učit. Podstatné bylo, že ho začali mít rádi.

  K. a L. mně předvedli, že i když musí nečekaně člověk ve svých devatenácti letech zůstat sedět na vozíku, nezačnou se litovat a neskončí s basketbalem a se životem. Ale začnou o to víc sportovat, smát, milovat a žít. Odpustit R., že právě oni dva na tom vozíku jsou. Velké díky zbytku třídy, kteří dokázali, že i se čtyřma kolečkama a ještě ve dvojitém provedení se dostaneme téměř všude. Velké fuj všem těm, kteří jen bezostyšně zírali a litovali. Bolestné je zjištění, že bariérou nemusí být jenom schody, ale lidská lhostejnost.

  Jak já nesnáším nemocniční sterilitu a tupé bílé ticho. Zdi na mě dýchají bolestí a čekáním. Už když jsem byla malá holka, vysoká budova ve mně vzbuzovala obavy a strach. Čekání na pravidelné dávky léků, vyšetření, vizity a návštěvy. Na soucitné pohledy. O tohle oni přece nestojí. Nechtějí si povídat o krutých diagnózách. Chtějí si povídat. Díky L. vím, že v nemocnici se umírá i přesto, že naději je vyhrazen velký prostor..

  Z každého setkání si neseme kousek v sobě.

 

Autor: Jana Delgado | středa 16.12.2009 13:05 | karma článku: 15,37 | přečteno: 1670x
  • Další články autora

Jana Delgado

Vezmeš si mě?

Co si budeme ženy namlouvat, která z nás ve skrytu duše nedoufá v onu kouzelnou větu a krásný šperk k tomu? Moje představy o zásnubách byly zmačkané jen do té podoby, že půjdeme na večeři při svíčkách, které většinou hned sfoukávám a číšník je opětovně zapaluje. A snad ve skleničce šampaňského bude plavat kroužek zlata.

16.4.2013 v 12:55 | Karma: 23,50 | Přečteno: 2563x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Linecká slepovaná láska

V životě jsou chvíle, které trvají věčnost. Čekání, které ubíjí, vysilující strach a úzkost z budoucnosti Karolíně svazuje nohy. Srdce buší jako o závod a myšlenky nedovolí utíkat se k těm obyčejným věcem.

12.4.2013 v 12:17 | Karma: 11,92 | Přečteno: 769x | Diskuse| Ostatní

Jana Delgado

Vzpomínky v krabici

Kdysi jsem se malinko jízlivě usmívala nad některými fotkami z dovolených. Dnes už je chápu.

8.7.2011 v 19:50 | Karma: 14,82 | Přečteno: 1699x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Bloody Sunday

Neděle. S kolegy ji nazýváme "Bloody Sunday". Tradičně narváno. Zkouším projít areálem plným křičících dětí, sebevědomých fanoušků fotbalu (kde obvykle platí pravidlo čím větší skupina, tím drzejší vystupování), milenců, unavených řidičů...

3.6.2011 v 13:44 | Karma: 15,56 | Přečteno: 1331x | Diskuse| Osobní

Jana Delgado

Láska je když..

se vezmete před Bohem, slíbíte si věrnost v časech dobrých i zlých .. Láska je, když se před Bohem nevezmete, a přesto jste si věrní v časech dobrých i zlých

31.5.2011 v 13:45 | Karma: 15,87 | Přečteno: 1610x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  11:50

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Nezvládla jsem prodat svou práci. Neměla jsem lajky, řekla končící Langšádlová

25. dubna 2024  11:44

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, protože...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má 6 miliard korun ročně

25. dubna 2024  11:36

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Rakety ATACMS jsou stěžejní, ale Rusové se mohli připravit, míní analytici

25. dubna 2024  11:30

Rakety dlouhého doletu ATACMS, které USA poskytly Ukrajině, by mohly oslabit ruskou logistiku a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!